Hæklegarn

DROPS Merino tilbud

  • Lige nu 30% på Drops Big Merino 100% Uld
  • Helt op til 32% på Drops Cotton Merino 50% bomuld / 50% Uld
  • 30% på Drops Merino 100%

Se alle tilbuddene hos Rito.dk

Hæklegarn tilbud hos Strikkes.dk

  • Anchor Artiste 100% bomuld 50g. – 45% lige nu
  • Anchor Artiste blondegarn – 45% rabat
  • Puppets Eldorado – 28% medlemsrabat. Er du ikke medlem, så skynd dig ind på strikkes.dk og tilmeld dig kundeklubben og spar op til 80%.

Se tilbuddene på hæklegarn hos Strikkes.dk

Hvad er det bedste hæklegarn til …?

Selvom der ikke er nogen rigtige og hurtige regler for at vælge det bedste garn til hækleprojekter, er der nogle faktorer, der skal overvejes. Du vil måske have personlige præferencer, såsom naturlige eller syntetiske stoffer, tykkelse, farver, men vi vil her dele nogle tips til valg af garn til specifikke projekter, som vil hjælpe dig med at indsnævre det.

Bedste garn til at hækle strømper?

Hvis du laver sokker til at have på derhjemme eller til de koldere måneder, vil du have et tykkere garn. Et lettere par hverdagssokker skal bruge en tyndere garn eller hæklet tråd. Andre faktorer, du skal overveje med strømper er, at du ønsker et garn der er absorberende og åndbart. Bomuld er et godt valg, men en bomuldsblanding med et vis stræk/eleasticitet er bedre, da strækning af strømper kræver fleksibilitet.

Bedste garn til hæklede huer?

Ligesom strømper, bør huer hækles af et strækbart garn hvis det er en beanie eller en vinterhue. En uldblanding tilføjer den nødvendige varme. Du skal dog overveje enhver allergi, da den kommer i kontakt med huden. Hvis det ikke er en hue der skal  varme, kan du bruge hæklegarn med en lettere vægt. Blødt garn er vigtigt til huer, da du ikke ønsker at det skal være ubehageligt og kradsende.

Bedste garn til at hækle halstørklæde?

Før du vælger det bedste garn til halstørklæder, skal du stille dig selv et par spørgsmål: er dette et indendørs eller udendørs halstørklæde? Ønsker du at bruge flere garnfarver, solidt eller en spraglet garnetype? Er der nogen allergier at overveje? Svarene på disse spørgsmål spiller en rolle i det du vælger. Halstørklæder kan egentlig laves af ethvert garn, og uanset hvad du beslutter dig for, finder du et mønster du skal bruge. Bare sørg for, at det er blødt, og at den der bærer det vil være glad!

Bedste garn til hæklede trøjer?

Da trøjer ofte trækkes over hovedet, vil du gerne have en vis fleksibilitet i garnet. Men hvis det er en cardigan, eller du vil have den til at være struktureret og forblive stram, så er fleksibilitet ikke så vigtig. Overvej sæsonen – en forårs eller sommer sweater skal være lys og luftig, mens en efterårs eller vintersweater skal være voluminøs

Bedste garn til at hækle tæppe?

Blødhed er den vigtigste faktor i tæpper. Et stort tæppe kan være dyrt, hvis du vælger et garn af høj kvalitet, så sørg for at overveje den fulde mængde garn du har brug for, inden du starter. Det er sjældent at du skal bruge en garnvægt der er lettere end 4, fordi du ønsker at den skal have den rigtige tykkelse (selvom hæklede babytæpper er en undtagelse, da de er små og skal være lette). De fleste garnfirmaer har også en række tæppespecifikke garn, der er perfekte til sjaler og andre lignende hækle projekter..

Start dit nye hækleprojekt – for begyndere

Vil du lære at arbejde med hæklegarn, men er ikke helt sikker på hvordan eller hvor du skal starte? Bare rolig – og velkommen til hækleuniverset. Det er meget let at komme i gang, da der er et væld af oplysninger derude som du kan læse, men vi har samlet nogle af vores bedste og foretrukne tip og tricks her i denne artikel for at hjælpe dig.

Sådan arbejder du med hæklegarn

Kunsten at hækle kan virke akavet i starten, men når du først får fat i at holde fast i din hæklekroge og arbejde gennem en række sting, vil det blive helt naturligt for dig.

Først har vi en liste over hvad du har brug for, for at begynde at hækle. Hvis du ikke har de nødvendige materialer, kan du bestille eller gå ind på en garnbutik og købe det grundlæggende. Derefter vil vi overveje det grundlæggende i sting og give tip til at komme i gang.

Derefter bliver det at arbejde med mønstre. Vi vil gennemgå det væsentlige ved at følge mønstre for at få et perfekt slutresultat: et smukt hæklet strykke tøj! Endelig er der flere tips til hækling til begyndere. Små ting, som du måske ikke tænker over før du lærer det, men er vigtigt at huske på, når du begynder at blive den hæklemester, du drømmer om at være!

Hvad skal du bruge for at hækle?

Ok, først hvad skal jeg købe for at begynde at hækle med garn? Listen er faktisk ret kort. Alt hvad du behøver for at begynde at hækle er følgende:

Hæklenål: Vi foreslår en størrelse, der er i mellemområdet, f.eks. 4 mm til 6 mm. Lær alt hvad du har brug for at vide om kroge med vores side Typer af hæklekroge og vælg den bedste til dig med vores side Valg af den rigtige krogstørrelse.

Garn: Som nybegynder ønsker du måske ikke at bruge ekstremt dyre garn, så vi foreslår en budgetvenlig, men hæklernes favorit, såsom Red Heart Super Saver. Eller se garn udsalg. Lær mere med vores typer af garn- og garnvægtside samt vores tip til valg af den bedste garn-side.

Saks: Et par af dine standardsakse fungerer fint. Vi foreslår, at de er skarpe nok til at skære rent igennem garne. Du ønsker ikke, at det skal flosse på grund af et dårligt snit.

Når du begynder at hækle mere og mere, er der andre materialer og værktøjer, som du vil få glæde af men som er valgfri. Disse inkluderer:

  • Stik / placering markører
  • Stik tæller
  • Målebånd / lineal
  • Hækleredskaber
  • Garn nål

En af måderne at få alt hvad du har brug for i starten er at købe et hækle kit. Det vil omfatte alt hvad du har brug for udover garnet og leveres ofte komplet med en praktisk bæretaske.

Sådan begynder du at hækle

Når du først starter, skal du begynde at hækle det grundlæggende. Begynd i det små, og arbejd derefter videre med at arbejde dig op. Begynd med at øve alle de grundlæggende sømme, fra din første slipmaske og fundamentkæde op gennem en dobbelt- eller diskantsting.

Der er så mange hæklemønstre, der er lavet af disse basissømme, så du har et stort udvalg af projekter at vælge imellem. Hvis du ikke er sikker på, hvordan du går videre, kan du finde trin-for-trin-tutorials at følge og endda hækle video-tutorials at se og lære af.

Forstå hæklemønstre

Når du har fået lært dine basissømme, kan du begynde at arbejde gennem dit første hæklemønster. Det kan virke lidt skræmmende ved første øjekast at se alle rækker og hæklede forkortelser skrevet sådan, men vi lover at det ikke er svært at følge med. Der er et par nøgleelementer til et mønster, som du skal vide for at forstå hvad du laver.

Færdighedsniveau: Det er her, mønsterproblemet måles for dig, fra begyndermønstre op til avanceret. Denne bedømmelse er baseret på helheden af ​​mønsteret og vanskeligheden ved de enkelte sømme plus kompleksiteten af ​​eventuelle stingmønstre. Selvom mønsteret er klassificeret som et niveau, der er højere, end du tror ​​du er på, skal du læse det igennem og prøve at forstå mønsteret. Du er måske mere avanceret end du tror!

Hvis du er interesseret i at gennemse mønstre efter niveau, kan du tjekke nogle af vores begyndelsesmønstre, derefter gå videre til let, derefter mellemliggende og til sidst avancerede mønstre ved at klikke på hvert niveau.

 Konstruktion / Sådan fungerer et mønster: Hvorvidt et mønster arbejdes side til side (fladt) eller i cirkler vil blive noteret i mønsternotaterne. Mønstre, der arbejdes fladt, er anført i rækker og de, der arbejdes i cirkler, er anført som runder. Se vores side, hvordan du læser hæklemønstre for at lære mere.

Mål: Mål er vigtig – spar tid i sidste ende og kontroller det! Målinformationen fortæller dig, hvor tæt eller løst du skal holde dine sømme for at give den ønskede effekt. Hvis du vil kontrollere dine mål, skal du bruge den garn- og krogstørrelse, som mønsteret anbefaler, og lave en 4×4-firkant og sammenlign derefter antallet af sting i dit arbejde med det, der er anført.

Forkortelser: Forkortelserne gør det så mønsteret skrives så kortfattet som muligt. Tjek forkortelseslisten, og snart oversætter du disse forkortelser uden engang at tænke på det.

 Symboler: Hæklemønstre har symboler overalt, og selvom det kan se lidt underligt ud, er de temmelig standard og meget nyttige. De mest almindelige er: {}, (), * ** og []. De modregner typisk et afsnit, når der arbejdes med gentagelser, så du kan sige at blot gentage sektionen i parentes i stedet for at liste alt op igen.

Vigtige begyndertips til hækling

Når du har øvet dine sømme og forstå, hvordan du læser et hæklemønster, er det tid til at begynde at arbejde på dine egne hæklede projekter. Nedenfor er en liste over de ti bedste begyndertips og -tricks, som du kan følge for at hjælpe dig i dine hæklede bestræbelser.

Hold dine hænder rene: Du vil undgå at få snavs og fedt på dit garn, så vask hænderne, inden du sætter dig ned på arbejde.

Tag hyppige hvile / strækpauser: Når du arbejder gennem et mønster, er det let at miste koncentrationen og ende med at holde dit garn eller hæklenål for tæt. Hvis du stopper for at strække, vil du lempe fingrene og ryggen og hjælpe med at forhindre trætte og ømme muskler.

Opbevar dine hækleredskaber på ét sted: At holde alt dit garn mønstre et sted sparer dig værdifuld tid. Du ønsker ikke at blive træt eller irriteret ved at lede efter dine værktøjer, før du engang kommer i gang.

Læs mønstret: Studer det møsnter du planlægger at arbejde med for at sikre dig, at du forstår hvad det siger, og hvordan du gør alt. Dette er også den bedste tid til at springe over til YouTube eller tjekke forskellige hæklede videotutorials efter behov for at uddybe dine evner.

Kontroller dine mål: Spar tid og frustration senere ved at tage dig tid til at lave en hæklet prøve og kontrollere din mål. Ellers kan dit arbejde ende med at være mindre eller større end beregnet. Se vores guide til strikkefasthed her.

Hold din strikkefasthed konsistent: Dette er i forbindelse til ovenstående tip, men prøv at fokusere på at holde din strikkefasthed konsistent. Dette vil hjælpe dig med at holde dine mål korrekt og stabilt.

Vær ikke bange for at prøve et andet mærke af kroge: Hæklet kroge er lavet af forskellige materialer, og der er endda nogle, der er specielt lavet til at være så ergonomiske som muligt. Kig omkring!

Gem en lille smule garn fra dit projekt: Når du er færdig, kan det være godt at gemme lidt af det garn du brugte, i tilfælde af at du har brug for reparationer hen ad vejen, eller i tilfælde af, at du vil replikere dit projekt .

Stingmarkører er dine venner: Når du arbejder på et projekt, uanset om det er i rækker eller i runder, skal du bruge en stingmarkør til at betegne den sidste sting i hver række eller runde. Dette vil hjælpe dig med at holde styr på dine sømme og sikre dig, at du følger med korrekt. For projekter, der arbejdes fladt, vil dette også hjælpe dig med at holde dine kanter lige.

Blokerer dit arbejde: Når du er færdig med dit arbejde, skal du følge vores praktiske blokeringsvejledning for at indstille dit arbejde på plads og udjævne eventuelle utilsigtede rynker eller ujævne ender.

Giv ikke op! Hvis en søm eller et projekt bare ikke samles, skal du fortsætte med at arbejde på det. Øvelse gør mester!