Lær om strikkefasthed

At forstå strikkefasthed er et naturligt næste trin for en begynderstrikker efter at have mestret de første masker. I denne guide forklarer vi dig, hvorfor strikkefasthed betyder noget, og hvilke faktorer der bestemmer sfastheden i dit strikkeprojekt.

Hvad er strikkefasthed

Ved strikning er spænding eller mål blot en beskrivelse af, hvor tæt de strikkede masker er. Det påvirker størrelsen, tykkelsen, densiteten og hængningen på din strik og bestemmes stort set af tre ting:

Strikkepinde

Strikning med store tykke strikkepinde gør dine masker store, hvilket gør dit færdige tøj til løsstrik og vil hænge. Skift til en meget tyndere strikkepind, så ser du med det samme, at dine masker er meget mindre, hvilket gør din strikning ganske tæt og i visse tilfælde meget mindre fleksibelt.

Hvordan du holder garnet

Mange nye strikkere trækker garnet for stramt mens de lærer. Dette gør det meget sværere at strikke den næste række: det er vanskeligt at skubbe stingene op og ned på nålen og svært at få nålens punkt ind i en søm, hvis der ikke er plads derinde! Mere vigtigt er det, at det også påvirker hvordan det færdige projekt ser ud: hvis din strikning er for stram, kan den krølle eller falde fra hinanden og det vil bestemt ikke være den størrelse du forventer.

Andre strikkere holder det måske ikke det tæt nok, hvilket såvel som at gøre strikningen ret vanskelig (prøv at forme dit nye sting, når arbejdsgarnet er løst og hænger overalt), vil resultere i strikket stof der er ret løst og åbent og større end dig ville forvente.

Garntykkelse

Hvis det garn du bruger, er tykkere eller tyndere end det mønsteret er skrevet til, vil strikkefastheden være anderledes, og det færdige resultat er ikke den størrelse, som du havde forudset!

Hvorfor betyder strikkefasthed noget?

At opnå konstant fasthed er en af ​​de mest almindelige udfordringer for en begynderstrikker; indtil denne hindring er overvundet, kan strikningen se klumpet ud, når maskerne bliver større og mindre overalt, så bare fortsæt med at øve, så kommer du der til sidst.

Fastheden har betydelige indvirkninger på strikket tøj. Den første og mest indlysende er størrelse. Strikkere bruger noget, der kaldes en strikkeprøve som er en firkant eller farveprøve for at bestemme fastheden. Dette er simpelthen et strik på 10 x 10 cm. Tæl hvor mange masker der er langs en vandret kant, og hvor mange rækker langs en lodret kant (dette kan være vanskeligt med riller, hver ryg er to rækker). Jo strammere du strikker, jo flere masker / rækker vil der være i din firkant. Det er let at se, hvordan dette påvirker den færdige størrelse på dit projekt: Hvis et mønster kræver 100 rækker med en fasthed på 20 rækker i et 10 cm kvadrat, skal det måle 50 cm. Hvis du faktisk strikker 40 rækker i 10 cm vil dit færdige produkt se helt anderledes ud!

Strikkefastheden vil også påvirke fornemmelsen af ​​det strikkede stof: hvor tykt det er, om stingene er løse eller tætte, hvordan stoffet hænger eller folder.

Hvordan kan du få strikkefasthed i dit strik?

For det første skal du øve dig. Begynd med projekter, hvor fastheden ikke betyder noget som: enkle tørklæder, elastiske genstande, løstsiddende tøj. Vær opmærksom på din strikkefasthed mens du strikker, og prøv at holde garnet med en konstant fasthed, så din strikning er ensartet.

For det andet: Når du først er gået over i beklædningsgenstande, hvor fasthed er vigtig, skal du altid strikke en strikkeprøve. Brug det garn og strikkepinde der er anbefalet af mønsteret, og bare strik indtil du har en firkant på mindst 10 cm x 10 cm, og tæl derefter rækkerne og maskerne. Hvis der er for mange, er din strikning for stram, og det færdige produkt vil være for lille. Hvis der er for få, strikker du for løst og det vil være for stort. Du kan prøve at justere den måde, du holder dit garn på – mange ‘stramme’ strikkere viser sig at strikke i en meget ubehagelig position, og ved at løsne lidt vil det føles meget bedre. Men hvis du er tilpas med den måde, du strikker på, kan du bare ændre pindestørrelsen. Hvis din strikning er for stram, skal du gå en størrelse op for at gøre dine masker større; vice versa, hvis din strikning er for løs.

Endelig: Når du har fundet fornemmelsen for det, kan du måske erstatte et andet garn end det, der er anbefalet af mønsteret. Den vigtigste ting at overveje hvis du gør dette er, at den anbefalede fasthed for de to garner skal være så ens som muligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *