Strikke og hækle – Hvad er forskellen?

Lær om forskellene mellem strikning og hækling

Mange der ikke kender til garns egenskaber, forveksler ofte strikning og hækling. Det er helt forståeligt at dette sker; disse håndarbejder deler mange ligheder og fælles elementer. Men de har også markante forskelle.

Ligheder

Begge håndværk bruger garn eller fiber, og du kan fremstille de samme slags projekter som trøjer, sjaler, tæpper, tørklæder, hatte, vanter, sokker osv. Med begge teknikker.

Både strikkere og hæklere arbejder ud fra mønstre og bruger forkortelser. Nogle af forkortelserne er endda de samme.

Strikning og hækling kræver begge lignende færdigheder: hånd-øje-koordinering, øje for farve og design, evnen til at planlægge et projekt fra start til slut og fuldføre det. Matematisk evne er bevendigt, selvom det ikke er strengt nødvendigt, til begge håndværksteknikker.

Både strikning og hækling tilbyder en række fantastiske sundhedsmæssige fordele. Frem for alt skal både strikkere og hæklere have den tålmodighed, der er nødvendig for at fortsætte med at arbejde, at kunne sy  søm efter søm, indtil et projekt er afsluttet.

Så hvad er forskellen mellem strikning og hækling?

Hvorfor betyder det noget om du gør det ene eller det andet? Det betyder ikke nødvendigvis noget, ud over personlig præference, selvfølgelig, men de mennesker der bare interesserer sig for garn, vil gerne udforske forskellene mellem de to håndværk for at få en bedre forståelse af, hvilken metode der måske passer til dem. Her er nogle af disse forskelle:

Indkøb

Når det gælder forsyninger, ender strikkere og hæklere med noget nær det samme.

Strikketilbehør

Nogle strikkere, de der strikker i hånden, bruger spidse strikkepinde. De spidse nåle kan vises i flere forskellige typer konfigurationer; de findes ofte i sæt af to, selvom dette ikke altid er tilfældet. Nogle gange er de to nåle forbundet med et kabel, som i tilfældet med en rundpind. Nogle gange kommer de i sæt på mere end to. For eksempel kommer dobbelt strikkepinde ofte i sæt på fire eller fem.

Håndstrikkere er kun en undergruppe af det samlede antal strikkere. Foruden håndstrikkere er der også vævstrik og maskinstik. Der er mange forskellige typer væve og maskiner, der kan bruges til strikning; de spænder fra det enkle til det komplekse, fra det lille til det store.

Tilbehør til hækling

Hæklere bruger ikke spidse nåle eller maskiner til at lave deres projekter; de bruger en enkelt hæklekrog. Krogen kan være lille eller stor eller hvilken som helst størrelse derimellem. Det kan typisk være lavet af stål, aluminium, bambus, plast, eller træ men det er bestemt en krog.

Hækling udføres altid i hånden, aldrig med maskine. En hæklers bevægelser er så indviklede, at indtil videre har ingen været i stand til at skabe en maskine, der kan duplikere dem. Der er noget i modebranchen, der kaldes en hæklemaskine, men det laver faktisk ikke de samme sømme som dem, der er lavet i hækling. De skaber tætsømme, der efterligner hækling, men ved nærmere undersøgelse er det let at se, at det ikke rigtigt er hækling.

Så for at sammenfatte, udføres hækling ved hjælp af en enkelt hæklenål og udføres altid i hånden frem for med en maskine. Dette, brugen af ​​en hæklekrog snarere end nåle eller en maskine er det, der gør den markante forskel mellem de to håndværk. Men forskellen i værktøjer resulterer også i andre forskelle.

Garn

Der er mange forskellige typer garn, og de kan alle bruges til strikning og hækling, selvom nogle garner egner sig bedre til det ene håndværk frem for det andet. Der er et langvarigt rygte om, at hækling bruger markant mere garn end strikning, men mange mennesker har testet dette, og det er stadig kontroversielt, om det er sandt eller ej. Som en generel regel bruger strikning og hækling den samme type og samme basismængde garn.

Strukturelle forskelle i garner

Der er vigtige strukturelle forskelle mellem hæklet stof og strikket stof.

Både hækling og strikning involverer manipulation af garnsløjfer. Med (inder) strikning (den slags strikning, der er tættest på hækling, hvis der kan siges at være sådan en ting), bygger løkkerne på hinanden på en måde der kræver, at der holdes flere aktive løkker på nålene. Hver søm afhænger af støtten fra sømmen derunder; Hvis en strikker misser et sting, kan hele sømmen under det løsne sig.

Med traditionel hækling er der normalt ikke mange aktive sløjfer ad gangen – normalt kun en sløjfe eller muligvis et par løkker. (Der er undtagelser fra dette i nogle avancerede sømme og nicher af hækling). Stingene bygger oven på hinanden, men den aktive sløjfe er det eneste sted, hvorfra stoffet er modtageligt for at løsne sig. Så strikning har en tendens til at løsne sig mere end hækling; ryggen er enklere i hækling end ved strikning.

Projekter

Det er umuligt objektivt at diskutere, hvilken teknik der er “bedre” for et givent projekt. Folk vil ofte vide ting som “Hvilket er bedre til at fremstille afghanere, strikke eller hækle?” eller “Er det bedre at strikke en hat eller hækle den?” For nybegynderne virker disse som helt rimelige spørgsmål. Sandheden er, at den “bedste” teknik for ethvert givet projekt kommer an på personlig præference. Begge disse håndarbejdeteknikker er værd at lære, kende og bruge.

En af grundene til, at dette spørgsmål er så almindeligt er, at forskellene i teknikker var meget mere udtalt dengang, da garner var så forskellige og begrænsede. Teknikken med at strikke med nåle gav mulighed for mere fald i stoffet og bedre pasform, så folk brugte typisk strikning til tøj og hækling til ting som tæpper eller duge. Det er dog ikke tilfældet i dag, fordi udvalget af både materialer og avanceret hækleteknik gør det muligt at skabe alle de samme ting, der kan fremstilles med strikning. Et godt eksempel er med sokker. Sokker plejede at være noget, som kun strikkere lavede, men nu er der masser af hæklede sokkemønstre.

Hvilken metode er så lettest?

Stil dette spørgsmål til ti forskellige garnforhandlere og få ti forskellige svar. Mange mennesker tror, ​​at hækling er et lettere håndværk at lære, fordi det kun kræver brug af den dominerende hånd (højre el. venstre hånd). Mange mennesker synes faktisk, at hækling er lettere at lære. Men lige så mange mennesker, der har prøvet begge håndværk, finder ud af at det er lettere at strikke. Folk har en tendens til at foretrække det ene efter det andet efter at have prøvet begge, men der er også mennesker der nyder begge lige meget. Mennesker der prøver det ene og synes det er vanskeligt, kan prøve den anden for at se, om det passer dem bedre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *