Sytråd

Gütermann Extra Stærk Sytråd

  • Fra 34 kr hos Vivi´s Butik. Mange forskellige farver. Med Gütermann Extra Stærk Sytråd er du sikker på, at dine syninger holder. 100% polyester.

Se alle de mange forskellige varianter hos Vivisbutik.dk

Bortset fra stof er sytråde sandsynligvis de vigtigste komponenter i syning.

Uanset om det er i hånden eller med maskinen, kan intet syningsprojekt udføres uden tråden, men alligevel overvejer de fleste ikke at tage sig tid til at vælge de bedste sytråde som en vigtig faktor for at opnå succes. En lille fiasko i trådkvaliteten kan medføre et stort tab på investeringerne i arbejdskraft, udstyr og materialer.

At have en grundlæggende viden om sytråde er derfor vigtig for at vælge de bedste tråde til syning. Med mange forskellige varianter af sytråd, der findes på markedet, kan det være en skræmmende mulighed at finde de rigtige sytråde til dit syprojekt, især hvis du er ny inden for syning.

Brug for hjælp til at vælge de bedste tråde til syning? Denne artikel vil hjælpe dig det bedste og mest overkommelige valg.

Hvad er en sytråd?

Sytråd er en speciel slags fleksibelt laggarn med en lille diameter og er designet til at sy et eller flere stykker materialer eller en genstand til et materiale.

Sytråde er den tynde og glatte kontinuerlige ledning, ensartet spundet, hårdt snoet garn eller streng.

De er specielt behandlet for at forbedre deres modstand mod spændinger, når den passerer gennem nåløjet, symaskinen og det materiale, der er involveret i syoperationerne.

Betydningen af ​​at bruge de rigtige tråde til syning

Sytråde repræsenterer kun et par dele (ca. 1 vægt%) af tøjet. Men dets betydning i fastgørelse og fastholdelse af tekstiler samt fastgørelse af andre materialer til stoffet ved at danne en søm kan ikke undervurderes.

Fremstilling af beklædningsgenstande afhænger udelukkende af syning, som er absolut umulig uden brug af en sytråd.

Brug af den rigtige tråd garanterer ikke kun en vellykket syoperation, men reducerer også spild af tid, og penge skyldes ofte det forkerte valg af de anvendte sytråde.

Det øger også maskine og arbejdskraftens produktivitet, samtidig med at de samlede omkostninger til syning sænkes.

Forskellige typer af sytråde

Sytråde er normalt kategoriseret som naturlige fibertråde og syntetiske eller menneskeskabte fibertråde baseret på deres kilder.

Tråd af naturfiber såsom linned, bomuld, uld, silke, jute osv. Er lavet af naturlige produkter (for det meste fra planter og dyr) og er spundet eller snoet til garn.

Syntetiske eller kunstigt fremstillede fibertråde, såsom rayon, polyester, nylon og akryl, fremstilles gennem kombinationen af ​​forskellige kemikalier og naturlige produkter.

Hver trådkategori har nogle få fordele frem for den anden, og dette skal forstås korrekt, inden du vælger den rigtige tråd til jobbet.

Det meste af tiden har syntetiske fibertråde en tendens til at have større styrke og holdbarhed end deres naturlige søskende på grund af fremskridt inden for videnskab og teknologi. På den anden side er naturlige fibertråde mere sybare.

Nedenfor er de almindelige typer tråde og deres anvendelser.

Bomuldstråd

Denne type sytråd er lavet af spundet hæftede bomuldsfibre. Det har en lille smule elasticitet og er mindre stærkere end andre fibertråde. Bomuldstråde har en lav glans, men producerer meget fnug sammenlignet med andre fibre.

De er ideelle til dekorativ syning eller håndværk, syning af arvestykke, patchwork, quiltning og syning af lette naturlige fibre.

Polyestertråd

Polyestertråde er stærke, farvefaste og modstandsdygtige over for råd, meldug, kemi og UV-stråler. Disse egenskaber gør det til et ideelt valg til de fleste syningsprojekter.

Det har en vis grad af elasticitet og en god bedring, som forhindrer, at den let går i stykker. Polyestertråd modstandsdygtig over for varme og kan fremstilles for at efterligne udseendet af en naturlig tråd.

Nogle typer polyestertråde inkluderer:

  • Teksturiseret polyestertråd: Denne tråd har egenskaberne af ulvet nylon, men kan modstå et højere temperaturniveau.
  • Spundet polyestertråd: Denne type polyestertråd produceres ved at skære fiberen i 4 eller 5-tommers hæfteklammer, hvorved de hårdt vrides til garn. Garnene tappes derefter til dannelse af en tråd, der er glattere og mere holdbar end en spundet naturfiber. Spundet polyestertråd er egnet til syning til alle formål.
  • Trilobal filament-polyestertråd er et snoet, kontinuerligt, filament. Det lyser som rayon og mere modstandsdygtigt over for blegning.
  • Bomuldsomviklet polyestertråd

Dette er en flerbrudt type tråd, der kombinerer elasticiteten og styrken af ​​et kontinuerligt polyestertråd med en udvendig indpakning af hæftet bomuldsfilament.

Denne kombination giver tråden egenskaber ved polyester og udseendet af bomuld og øger dermed dens varmebestandighed og holdbarhed.

Denne tråd er velegnet til næsten alle slags stoffer, både naturlige og syntetiske, især når dit stof kræver meget strygning.

Nylontråd

Denne type gevind er for det meste værdsat for deres fleksibilitet, holdbarhed og modstand mod rådne og er produceret af ekstruderet fiber. Nogle varianter af nylontråd inkluderer:

Monofilamenttråd: Som navnet antyder er det en enkelt trådtråd og fås i forskellige vægte. Lette monofilamentertråde er gode til blinde hænder og usynlig syning, mens de tyngre kan bruges i en valset søm til understøtning af riflede eller forfalsede kanter.

Tekstureret tråd er kontinuerlige filamenter, der ser glatte og sej ud, når de strækkes og derefter bliver fjedrende, når de er afslappet. De er gode til dekorative sømme, rullede hems og sammensatte sømme.

Polstringstråd: Denne type nylontråd er meget stærk og meget holdbar, men fås kun i begrænsede farver. Det har en god sydeevne, men dens ende slapper af og er ikke let at knude.

Rayon tråd

Rayon-tråd kan modstå en høj temperatur, men beholder ikke altid sin farve. Det er også mindre holdbart og har ingen elasticitet. Den er smuk og fleksibel, men er ikke så stærk som silke og polyester.

Rayon-tråde er ikke velegnet til syning, men er ideelle til maskinbrodering og dekorativ syning.

Silketråd

Silketråde er produceret af en naturlig kontinuerlig fiber og er kendt for deres skinnende glans og holdbarhed. Silketråde har en vis strækning og er ideelle til brug på tynde, delikate stoffer (let silke).

De er også gode til håndsyning, syning og påklædning. Tung silketråd bruges til knaphuller og topsting.

Uldtråd

Denne type tråd bruges mest til dekorativ syning, brodering og tæpper. De er også gode til at sy, især når de bruges med tunge materialer som uld eller lærred.

Persisk uld: den har tre tråde, der kan bruges sammen eller separat baseret på syprojektet eller tykkelsen af ​​materialet.

Metallisk tråd

Det har et folielignende udseende og bruges til at lave spændende håndarbejde, guldarbejdsbroderi og dekorativ syning.

Vær forsigtig, når du bruger denne tråd, fordi den spreder. Det fås i farve guld, kobber og sølv.

Elastisk sytråd

Den elastiske tråd har en kontinuerlig elastisk kerne og bruges hovedsageligt til shirring og dekorativ syning.

Håndtråden tråden på din undertråd, og ilæg den i dens kabinet, og læg derefter en normal tråd på din maskine. Det stof, du syr med dette, samles og bliver elastisk på grund af den strækbare tråd.

Spoletråd

Denne tråd er let, glat og tynd, men kan være lige så stærk som de normale tråde, der bruges til syning. Farveområdet for denne tråd er begrænset og kommer i bomuld, polyester og bomuldsindpakket polyester.

Spoletråd bruges til maskinbastning, maskinbrodering, hemming og syning af fine materialer.

Lysfølsom tråd

Disse er nyrenoverede tråde, der lyser i mørke eller ændrer farve i forskellige lysforhold. De bruges hovedsageligt til brodering og topsting.

Smeltbar tråd

Denne tråd smelter, når den stryges og blandes med stoffet. Det kan bruges på en nederste løber eller i en undertråd til at tegne lommer, applikationer osv.

Bliv fortrolig med sytråds terminologier

Vægt

Dette bruges til naturlige fibertråde som bomuld og anden spundet tråd.

Det er antallet af kilometer (i længden) af en bestemt tråd, der kræves for at den vejer 1 kg. Jo større antal længder der kræves for at fremstille et kilogram, jo ​​finere og lettere tråden.

Vægt pr. enhedslængde

Dette bruges til syntetisk fibertråd som polyester, nylon, rayon osv.

Det er vægten i gram 9000 meter af en bestemt tråd. Jo højere antal, jo tungere og tykkere tråd.

Tex

Dette er tidligere kun brugt til industrielle tråde. Dette forventes at blive den generelle størrelsesmetode.

Tex er vægten i gram på 1000 meter af en bestemt tråd. Jo højere tex, jo tungere og tykkere tråd.

Vægt pr. lag

Hver gang du ser en skråstreg i en trådstørrelse, repræsenterer det første tal vægten, mens det andet repræsenterer antallet af lag i den tråd.

For eksempel er en tråd markeret med 70/2 en 70-vægtig, to-lags tråd.

To-lagstråde bruges normalt til maskinbroderi, mens tre lagtråde er til flere formål.

Sådan vælges de rigtige sytråde

Valg af den bedste tråd til et syningsprojekt er et kritisk aspekt af et vellykket resultat.

Da det valg, der træffes på sytråde, kan fremstille eller klæde et tøj, er det derfor vigtigt at have en klar forståelse af trådene, da det vil hjælpe dig med at vælge det bedste.

Følgende retningslinjer hjælper dig med at træffe det rigtige valg.

  1. Identificer den slags syning, du vil udføre

Når det kommer til syning, vil de fleste stille sig selv spørgsmålet “betyder det virkelig noget, hvilken type tråd jeg bruger?”, Det gør det selvfølgelig!

Nogle syningsprojekter har særlige krav til den type tråd, der skal bruges.

For eksempel kan et projekt, der kræver en enkel syning, bedst udføres ved hjælp af en rayontråd eller en simpel bomuldstråd.

Andre, der kræver udsmykning og andre syteknikker, såsom brodering, kan kræve mange og forskellige typer tråd, selv til et enkelt syningsprojekt.

Læs mere: Hvordan vælger du en symaskine?

  • 2. Identificer de vigtigste slags tråde og forstå deres egenskaber

Du vil være enig med mig i, at det ikke er rimeligt at sy et tykt stof med en fin bomulds- eller rayontråd, hvorfor?

Det er fordi deres egenskaber ikke stemmer overens, og dette kan resultere i et produkt, der falder fra hinanden.

Det er derfor vigtigt at have viden om trådtyper, egenskaber og brug, da det vil hjælpe dig med at vælge den bedste tråd, der passer til dit syprojekt.

  • 3. Vælg din tråd i henhold til farven på stoffet

I det øjeblik du kommer til den type og styrke af tråd, der er ideel til dit syprojekt, er det næste at gøre dem at matche dem med farven på stoffet eller det materiale, der skal sys.

Hvis du finder det vanskeligt at få en nøjagtig farvetilpasning, ville det være en dejlig bevægelse at blande farverne ved at vælge en tråd, der er en til to nuancer mørkere end farven på stoffet eller en lysere farvetråd.

  • 4. Kontroller og følg din syguide

Før du går i gang med et syningsprojekt, skal du tage dig tid til at læse instruktionen eller syguiden til ethvert syningsmønster eller dekorativt projekt omhyggeligt.

Din syguide eller -instruktion skal indeholde listen over tråde, der anbefales til det symønster eller projekt.

Du kan lige så godt matche anbefalingen så tæt som muligt for at få det bedste resultat.

  • 5. Gå efter kvalitet

Gå altid efter kvalitetstråde. En tråd af god kvalitet skal have en god sydeevne, god trækstyrke, ensartet diameter, god farvehastighed, fleksibilitet, overfladesmørhed og god modstand mod nålevarme.

Det er rigtigt, at kvalitetsprodukter kommer til en pris, men dets virkning på resultatet og holdbarheden af ​​dit projekt vil blive værdsat på lang sigt.

Top sytrådsmærker

De fleste mennesker overvejer ikke at vælge de bedste sytrådmærker til deres projekt. De går bare efter ethvert sytrådmærke indtil videre, så det giver dem mulighed for at gøre deres job uden noget alvorligt problem.

Det er dog rapporteret, at nogle mærker klarer sig bedre på nogle maskiner og nogle syprojekter end resten.

Nedenfor finder du nogle af de bedste sytrådmærker for at hjælpe dig med at vælge de bedste.

  • Gütermann
  • Infinity Hearts
  • Scanfil
  • Prym
  • Amann/Mettler

Hvordan kan jeg gemme mine tråde – Hvad er den bedste måde?

Tråde gemmes bedst i opbevaringsskuffer; dette vil beskytte dem mod vejr, støv og UV-stråler, der kan få dem til at forringes.

Alle symaskiner i trådene smøres, og denne smøring tørrer ud med tiden, især når trådene udsættes for varme og klimaanlæg.

Du kan ligeledes opbevare dine tråde i deres kasser (hvis tilgængelig) og opbevare korrekt. Hvis du ikke har nogen lukket lagerplads, kan du oprette en til dine tråde. Brug åbne gevindstativer til tråde, der i øjeblikket er i brug.

Hvor længe vil en tråd holde?

Det afhænger af trådens kvalitet, og hvordan den gemmes. Hvis du gemmer din tråd ordentligt væk fra snavs, vejr og UV-stråler, vil den vare meget længere end en tråd, der ikke er korrekt opbevaret.

De fleste mennesker er hurtige til at kritisere og sætte spørgsmålstegn ved en trådkvalitet, fordi den knipser, mens du syr, men sandheden er, at brud ikke altid er trådens skyld.

Når du bruger en tråd af god kvalitet, er det en måde at undgå at klikke på, men du kan stadig opleve dette problem, mens du syr.

Din maskine og symønster kan føje til problemet; dette er grunden til, at du er nødt til at rengøre din maskine ordentligt, før du starter et syningsprojekt.

Hvis du oplever trådbrud, mens du syr, skal du tjekke din spole og top og sørge for, at de er korrekt trådede.

En anden måde at forhindre snapping er ved hjælp af gevindsmøremidler; det reducerer friktionen inden i tråden og tillader en jævn passage af trådene mellem tekstilerne, når du syr.

Vil frysning “genoplive” en tråd?

Glem ideen om køling eller frysning af en tråd for at rehydrere den. Disse såkaldte husmodertips vil kun få tråden til at forværres yderligere.

Hvis en tråd ikke fungerer godt, skal du kassere den!